معاون آموزش و پرورش آذربایجان‌شرقی: شوراهای دانش‌آموزی فرصتی برای تمرین مشارکت‌های اجتماعی است معاون مدیرکل آموزش و پرورش استان آذربایجان‌شرقی گفت: شوراهای دانش‌‌آموزی فرصتی برای جامعه‌پذیری و تمرین مشارکت‌های اجتماعی است. به گزارش خبرنگار صداوسیما از مرند :قاسم زحمت‌یار در حاشیه برگزاری شانزدهمین دوره انتخابات اعضای شوراهای اسلامی مدارس شهرستان ویژه مرند در گفت‌وگو با […]

معاون آموزش و پرورش آذربایجان‌شرقی:
شوراهای دانش‌آموزی فرصتی برای تمرین مشارکت‌های اجتماعی است
معاون مدیرکل آموزش و پرورش استان آذربایجان‌شرقی گفت: شوراهای دانش‌‌آموزی فرصتی برای جامعه‌پذیری و تمرین مشارکت‌های اجتماعی است.

به گزارش خبرنگار صداوسیما از مرند :قاسم زحمت‌یار در حاشیه برگزاری شانزدهمین دوره انتخابات اعضای شوراهای اسلامی مدارس شهرستان ویژه مرند در گفت‌وگو با خبرنگار صداوسیما در مرند، با اشاره به این مطلب که شوراهای دانش‌آموزی فرصتی برای جامعه‌پذیری و تمرین مشارکت‌های اجتماعی است، اظهار کرد: شور اجتماعی و مسئولیت‌پذیری در دانش‌آموزان باید در مدارس به صورت قانونی نهادینه شود.
وی افزود: استفاده از توانمندی‌های مختلف دانش‌آموزان به مثابه منابع انسانی در اجرای برنامه‌های درسی، ایجاد روحیه مسئولیت‌پذیری و مشارکت دانش‌آموزان، تمرین کار گروهی و آمادگی دانش‌آموزان برای ایجاد سازمان‌های کارآفرین، صرفه‌جویی در هزینه‌های نیروی انسانی موظف و نیز آماده‌سازی دانش‌آموزان برای جامعه‌پذیری و تمرین مشارکت اجتماعی را از جمله اهداف مهم این تشکیلات دانش‌آموزی برشمرد.
معاون مدیرکل آموزش و پرورش استان آذربایجان‌شرقی با بیان این موضوع که ایجاد حس رقابت بین کلاس‌ها در امر مشارکت در کارهای مدرسه و کاهش فاصله بین مسئولان و دانش‌آموزان و حذف فاصله کلاس و دفتر از دیگر اهداف مورد نظر در تشکیل شوراهای دانش‌آموزی محسوب می‌شود، گفت: همکاری در برنامه‌ریزی و اجرای مناسبت‌های مذهبی و انقلابی در مدرسه و نیز تحیکم و تعمیق ارزش‌ها، باورهای دینی، آموزه‌های سیاسی و اجتماعی و در بین دانش‌آموزان از دیگر اهداف تشکیل این شوراها قلمداد می‌شود.
وی افزود: یکی از فرصت‌هایی که سبب حضور فعال و با نشاط دانش‌آموزان در فعالیت‌های پرورشی با ابعاد وسیع آن بوده و زمینه‌های به ظهور رساندن توانمندی‌های بالقوه آنان را فراهم می‌کند، «شورای دانش‌آموزی» است که رشد و پرورش اجتماعی مبتنی بر تعالیم انسان‌ساز اسلام را هدف قرار داده است.
زحمت‌یار با اشاره به این مطلب که ایجاد زمینه مناسب جهت آموزش و ارتقای سطح علمی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی دانش‌آموزان برای حضور مؤثر آنان در عرصه‌های مختلف جامعه می‌شود، خاطرنشان کرد: حضور مؤثر، خود انگیخته در فعالیت‌های گروهی، برنامه‌ها و فعالیت‌های آموزشی و پرورشی مدارس به منظور ورود این قشر عظیم و تأثیرگذار در عرصه‌های مختلف فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی جامعه است.
وی با تأکید بر این موضوع که شوراهای دانش‌آموزی باید به ایده مدرسه‌ محوری جامه عمل بپوشاند، بیان کرد: برای رسیدن به اهداف تعریف شده شورای دانش‌آموزی باید این شورا صاحب هویت صنفی شود تا دانش‌آموزان این شورا را جدی بگیرند و یک تئوری آینده‌نگر برای خود تدوین کنند.
مدیر آموزش و پرورش شهرستان ویژه مرند گفت: 43 هزار دانش‌آموز مرندی در 400 واحد آموزشی ابتدایی‌، راهنمایی و نیز متوسطه این شهرستان ویژه در شانزدهمین دوره انتخابات دانش آموزی شرکت کردند