وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه آموزش مهارت کارآفرینی به دانشجویان اولویت این دوره وزارت علوم است، گفت: دانشکده‌های اقماری در شهرستان‌ها از برند دانشگاه‌های وابسته به خود که به نوعی حزو دانشگاه‌های برتر و تاثیرگذار کشور هستند، برای ارتقای کیفی خود بهره مند شوند.

به گزارش پایگاه خبری اخبار به روز مرند :، منصور غلامی با اشاره به سابقه درخشان منطقه آذربایجان در عرصه تاریخ، فرهنگ و علم اظهار داشت: آذربایجان در بلندای تاریخ پرشکوه خود، از روزگاران گذشته تا دوره ما، یکی از کانون‌های درخشان دانش و معرفت بوده و شعله‌های فضیلت و آزادگی به یُمن وجود فرزانگانی بلند همت، هیچ‌گاه در این دیار به سوی خاموشی و فِسردگی نرفته است.

وی در بخش دیگر سخنان خود با تاکید براینکه این سرزمین مهد پروش بزرگان کشورمان بودند، تصریح کرد: مجتمع پرشکوه و ماندگار ربع‌رشیدی و مرکز علمی و فرهنگی شَنبِ‌غازانِ تبریز در هزار توی تاریخ، یادگاری از قرون و اعصار علم و دانایی در این دیار غیرت و آگاهی است که از پرتو ذوق خواجه رشیدالدین فضل‌الله همدانی، در دلِ تبریزِ سده هفتم، نظر هر بیننده‌ای را بر خود جلب کرده است.

وزیر علوم اذعان کرد: به پشتوانه همین تاریخ، فرهنگ و مهد تمدن علم درخشان این سرزمین است که اینک استان آذربایجان‌شرقی با دارا بودن هفت دانشگاه بزرگ، با جمعیت دانشجویی بالغ بر ۲۰۰ هزار نفر و افزون به ۳ هزار و ۸۰۰ عضو هیات علمی، یکی از مهم‌ترین مراکز علمی و دانشگاهی ایران اسلامی محسوب می‌شود.

غلامی همچنین با اشاره به جایگاه ویژه و مهم دانشگاه تبریز افزود: دانشگاه تبریز با دارا بودن بیش از ۲۴ هزار نفر دانشجو در مقاطع مختلف تحصیلی و برخورداری از ظرفیت توانمند اعضای هیات علمی یکی از بزرگ‌ترین دانشگاه‌های سطح اول کشور و جزو یک درصد دانشگاه‌های تاثیرگذار دنیاست که امسال هفتادمین سالگرد تاسیس آن با رویداد تبریز ۲۰۱۸ جشن گرفته می‌شود.

دانشکده فنی و مهندسی مرندیکی از مصادیق بارز این توسعه آموزشی در استان آذربایجان‌شرقی

وی با اشاره به اینکه دانشکده فنی مهندسی مرند یکی از مطالبات عمومی مردم منطقه و به خصوص اهالی شهر تاریخی مرند است، اضافه کرد: در راستای اجرای سند جامع راهبردی توسعه دانشگاه‌ها و یکی از مصادیق بارز این توسعه آموزشی در استان آذربایجان‌شرقی، این دانشکده در زمینی به مساحت ۵.۲ هکتار و با صرف هزینه‌ای بالغ بر ۶ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان افتتاح می‌شود.

غلامی در ادامه با اشاره به دستاوردهای انقلاب در حوزه مختلف از جمله توسعه علم و فناوری در کشور گفت: بعد از انقلاب دشمنان این نظام با ترفندهای مختلف از جمله تحمیل هشت سال دفاع مقدس خواستند توان و اقتدار ایران را بگیرند اما ملت ایران با اتکاء به توان جوانان این سرزمین همه توطئه آنان را خنثی کردند.

وی در ادامه تاکید کرد: ملت ایران و در رأس آنها جوانان همیشه و در همه حال پای این نظام بودند و بر این اساس شایسته امکانات و خدمت بیش از اینها هستند.

وزیر علوم یادآور شد: مسؤولان و مدیران کشور باید بیش از اینها دغدغه حل مشکلات معیشتی، ایجاد رفاه بیشتر برای مردم، اشتغال برای جوانان و به ویژه دانش‌آموختگان دانشگاه را داشته باشند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری همچنین در بخش دیگر سخنان خود با تاکید بر اینکه دانشگاهیان و در این میان دانش‌آموختگان سرمایه‌های بزرگ هر کشور به حساب می‌آیند، یادآور شد: در این ارتباط وزارت علوم با تدوین برنامه‌های مختلف از جمله بازنگری در ایجاد رشته‌ها، طرح کارورزی، کارآموزی، برگزاری دوره‌های در حوزه کارآفرینی و ایجاد شغل و … سعی در ایجاد بستر مناسب شغل در آینده برای دانش‌آموختگان است.

وزیر علوم یادآور شد: یکی از ثروت‌‌های مهم کشور ما دانشجویان، اساتید و مراکز علمی هستند که باید زمینه شکوفایی و استفاده از این ظرفیت‌ها بیش از پیش فراهم شود.

به گفته وی، با ماموریت‌گرا کردن دانشگاه‌ها، بازنگری در ایجاد رشته و ساماندهی دانشگاه‌ها می‌توان گام‌های موثری برای تحول دانشگاه‌ها برداشت که به سمت کیفی‌سازی تولید علم و فناوری با توجه به نیاز روز جامعه حرکت کنند.

غلامی با بیان اینکه رویکرد وزارت علوم در این دوره تقویت مراکز علمی و پژوهشی در جهت تبدیل ایده‌‌ها به عمل و بهره‌وری بیشتر است، تصریح کرد: در برخی از دانشگاه‌ها از جمله دانشگاه‌های بزرگ و جامع این روند شروع شده و در این ارتباط نیز آموزش مهارت به دانشجویان مخصوصا در دوسال آخر تحصیل در برخی مراکز در حال انجام است.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه طرح سربازی در صنعت نیز برای دانشجویان ارشد و دکترا در حال پیگیری است، گفت: ۱۰۰ هزار سرباز در ۶ ماه گذشته در قالب این طرح آموزش‌های لازم را پشت سر گذاشتند.

photo_2018-04-25_11-44-36 photo_2018-04-25_11-48-24 photo_2018-04-25_11-48-35 photo_2018-04-25_11-48-50 ۱۵۲۴۶۴۱۸۴۷۸۰۳۳۵۳۰۰ photo_2018-04-25_11-44-08