۸ سال از آغاز عملیات اجرایی گذشت حرکت لاک‌پشتی راه و شهرسازی در احداث بزرگراه مرند ـ جلفا حرکت لاک‌پشتی راه و شهرسازی در احداث بزرگراه مرند- جلفا با وجود تردد ۱۸ هزار انواع خودروی سواری، باری و مسافران داخلی و خارجی موجب تصادفات مرگ بار در این جاده شده است.   به گزارش خبرنگار […]

۸ سال از آغاز عملیات اجرایی گذشت
حرکت لاک‌پشتی راه و شهرسازی در احداث بزرگراه مرند ـ جلفا

حرکت لاک‌پشتی راه و شهرسازی در احداث بزرگراه مرند- جلفا با وجود تردد ۱۸ هزار انواع خودروی سواری، باری و مسافران داخلی و خارجی موجب تصادفات مرگ بار در این جاده شده است.

  به گزارش خبرنگار صداو سیما  از مرند، در جلسه بررسی نقاط حادثه‌خیز شهرستان مرند با حضور مسئولان شهرستانمطرح  شد.

بزرگراه مرند‌ ـ جلفا به علت بی‌مهری و کم‌توجهی مسئولان اداره کل راه و شهرسازی استان از آغاز اجرای این طرح‌ مهم و اقتصادی که تاثیرات مهمی در ایجاد اشتغال و اتصال به اروپا و آسیا دارد همچنان در سراشیبی کندی برای تکمیل حرکت می‌کند.

این محور بیش از هشت سال که از آغاز عملیات اجرایی‌اش می‌گذرد، فقط با ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی روبه رو بوده و در مواقع فصل کاری به حال خود رها شده است.

این امر موجب تصادفات فراوانی در این محور با توجه به اینکه شاهد تردد روزانه بیش از ۱۸ هزار انواع خودروهای سواری، باری و مسافران داخلی و خارجی هستیم شده و به علت عدم تسریع در اجرای این طرح‌، تصادفات پی‌درپی موجب داغدار شدن خانواده‌های منطقه شده است.

تقی کرمی فرماندار ویژه مرند در این جلسه با اشاره به اینکه قرار گرفتن شهرستان مرند در محدوده منطقه آزاد ارس و حضور مسافران داخلی، خارجی و سرمایه‌گذاران در این منطقه، مشکلات ارتباطی این محورها را مضاعف کرده است.

وی در ادامه خواستار تسریع تخصیص اعتبار به موقع و نظارت بر عملکرد پیمانکاران شد و افزود: با پیمانکارانی که در ادای وظیفه قانونی خود به درستی عمل نکنند، برخورد خواهد شد.

نماینده مردم مرند و جلفا در مجلس شورای اسلامی هم با انتقاد از عملکرد ضعیف اداره کل راه و شهرسازی استان آذربایجان‌شرقی اظهار کرد: طبق توافقی که با مدیرکل وقت در اجرایی این طرح‌های مهم و زیر‌بنایی به عمل آمده بود، قرار بر این شده بود تا هفته دولت امسال ۶۵ کیلومتر به بزرگراه‌های استان در محورهای مرند تا سه‌راهی “زنوز” و “مرند”- “کشکسرای” افزوده شود ولی تاکنون اقدامات موثری نشده است.

دکتر محمد  حسن‌نژاد در ادامه اظهار کرد: با توجه به اینکه اعتبار کافی امسال از سوی معاونت راهبردی ریاست جمهوری برای جذب به وزارتخانه مربوطه ارجاع داده شده بود و مکاتبات کتبی و شفاهی هم با مدیرکل محترم به عمل آمده بود، متاسفانه بی‌توجهی مسئولان ذی‌ربط نتوانسته تاکنون بودجه اختصاصی را جذب کند و اطلاعات کافی هم در این مورد ندارند.

علی کاظم‌زاده رئیس اداره راه و شهرسازی مرند هم در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: امسال ۱۰۰ میلیارد ریال برای تسریع در بزرگراه‌های شهرستان مرند تامین شده بود ولی تاکنون فقط ۳۰ میلیارد ریال آن اختصاص یافته است.

وی افزود: در حال حاضر ۱۰۰ میلیارد ریال به پیمانکاران بدهکار هستیم و این یکی از مشکلات اساسی است که نیازمند مساعدت و پیگیری‌های نماینده و فرماندار برای اختصاص اعتبارات لازم است.

با توجه به اظهارات مسئولان ذی‌ربط، فرض کنیم این بودجه در زمان مقرر اختصاص نیابد، در این صورت تکلیف مردم و یا این جاده‌ها چیست.

یکی از شهروندان که خودش را اهل هادی‌شهر جلفا معرفی می‌کرد با لحن گرفته و چشمان پر از اشک به خبرنگار فارس گفت: ماه گذشته به علت کم‌توجهی مسئولان راه و شهرسازی و پیمانکار اجرای طرح محور بزرگراه مرند به جلفا، بر اثر نبود علایم راهنمایی و رانندگی و بالا بودن شیب جاده در حین عملیات، خانواده برادرم دچار تصادف شد که در اثر آن، خانم برادرم دچار بی‌حرکتی شد.

وی افزود: حالا باید پرسید چه کسی مسئول رسیدگی به این موضوع است، اگر مسئولان اداره راه و شهرسازی اعتبار لازم را ندارند اعلام کنند.

این شهروند گفت: خانواده من و شهروندان دیگر تا کی باید شاهد این تصادفات باشیم، ماه گذشته سه مورد تصادف در این محور روی داده که باعث کشته و زخمی شدن چند نفر و داغدار شدن خانواده‌هایی شده است.

وی افزود: این حادثه برای خانواده برادر من افتاد و همسر ایشان تا آخر عمر باید روی ویلچر بنشینند ولی تو را به آن کسی که ایمان دارید نگذارید این حادثه باز هم تکرار شود.

این شهروند تصریح کرد: حاضرم از طرف خودم هزینه تابلوها‌ی علائم راهنمایی و رانندگی را پرداخت کنم تا در نقاط حادثه‌خیز منطقه نصب شود.